Go Map نقشه
در دیدار رئیس دو مركز مطرح شد؛

تقویت همکاری پژوهشگاه هواشناسی با دانشگاه تربیت مدرس

تقویت همکاری پژوهشگاه هواشناسی با دانشگاه تربیت مدرس

نقشه: نقشه: رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، آمادگی این پژوهشگاه را برای تقویت همکاری ها با دانشگاه تربیت مدرس اعلام نمود.


به گزارش گروه علمی ایرنا از وزارت علوم، در امتداد همکاریهای علمی و پژوهشی متقابل، یوسف حجت رییس دانشگاه تربیت مدرس با حضور در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی ضمن دیدار و گفت و گو با مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی از امکانات و ظرفیتهای علمی و کاربردی این مجموعه بازدید کرد.
رهنما در این جلسه ضمن معرفی دستاوردها و سامانه های این پژوهشگاه خصوصاً سامانه و برنامه موبایلی پیش بینی نقطه ای وضع هوای کشور و سامانه و برنامه موبایلی هوای اربعین عنوان کرد: این نرم افزار پارامترهای مختلف هواشناسی نظیر دمای کمینه، دمای بیشینه، سمت و سرعت باد، بارش، فشار هوا را به کاربران و زوار عتبات عالیات ارائه می دهد.
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور اظهار داشت: از نظر ارائه پیش بینی های صحیح، سامانه پیش بینی نقطه ای وضع هوا با نمونه های خارجی خود قابل رقابت است که می تواند به عنوان سامانه بومی مورد استفاده قرار بگیرد.
وی به پروژه های انجام شده این پژوهشگاه در سطح ملی و بین المللی همچون طراحی و راه اندازی سامانه هشدار و پیش بینی سیل، سامانه هشدار و پیش بینی گرد و خاک برای ۲۵ کشور منطقه، سامانه پیش بینی نقطه ای وضع هوا برای ایستگاه های تقلیل فشار شرکت ملی گاز ایران، سامانه پیش بینی و هشدار حریق برای عرصه های طبیعی کشور و سامانه پیش بینی نقطه ای وضع هوای حرم مطهر رضوی موسوم به هوای حرم اشاره و توضیحاتی ارائه کرد.
رهنما همین طور درباب تولید و انتشار بولتن های روزانه تحت عنوان پیش بینی گرد و خاک هوای ایران و ۲۵ کشور همسایه و همین طور شاخص پرتو فرابنفش کشور توضیحاتی ارائه کرد.
رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور در آخر با بیان آمادگی به جهت برقراری تعاملات مشترک با دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: باتوجه به جایگاه و توانمندی های این دانشگاه، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور آماده است تا در عرصه های مرتبط علمی و پژوهشی با این دانشگاه همکاری و تعامل داشته باشد.
در ادامه این جلسه یوسف حجت رییس دانشگاه تربیت مدرس ضمن تشریح دستاوردهای علمی و پژوهشی این دانشگاه در عرصه های تخصصی مشترک، به بیان نظرات و دیدگاه های خود پیرامون زمینه های همکاری مشترک با مجموعه پژوهشگاه هواشناسی و علوم جوی کشور پرداخت.
موضوعاتی همچون توسعه و تبادل همکاری ها و کارهای علمی-پژوهشی و آموزشی-ترویجی، همکاری در انجام پروژه ها و طرح های تحقیقاتی مشترک، برگزاری کارگاه های علمی و پژوهشی و دوره های آموزشی مشترک و استفاده از ظرفیتهای علمی، پژوهشی و امکانات طرفین تعدادی از عرصه های همکاری بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش نقشه به نقل از خبرگزاری ایرنا، پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در سال ۱۳۶۸خورشیدی با موافقت اصولی وزارت فرهنگ و آموزش عالی وقت بمنظور تحقق و کمک به رفع نیازمندی های علمی کشور پایه گذاری شد و در سال ۱۳۷۴ با دریافت مجوز قطعی برای نخستین پژوهشکده آن به نام پژوهشکده هواشناسی رسماً آغاز به کار کرد.
این پژوهشکده با داشتن هشت گروه پژوهشی در حوزه های مختلف هواشناسی به انجام مطالعات و پژوهش های در رابطه با دانش محض هواشناسی و شناخت، گسترش و ارائه کاربردهای آنها می پردازد. همین طور بخش مهمی از کارهای این پژوهشکده همکاری آموزشی با مراکز آموزش عالی در حوزه های در رابطه با علوم هواشناسی است. پژوهشکده دوم با نام "پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم" در مشهد با سه گروه پژوهشی، پژوهشکده سوم با نام "پژوهشکده هواشناسی آب و کشاورزی " در ایلام با سه گروه پژوهشی و پژوهشکده چهارم با نام "پژوهشکده تحقیقات صنعت هوایی و هوانوردی" با سه گروه پژوهشی در تهران قرار دارند.
در مجموع حالا که بالاتر از بیست سال از شروع فعالیت این مجموعه می گذرد، با نگاهی جامع به اهم کارهای انجام شده می توان ادعا کرد که بیشترین تلاش از طرف محققان و کارشناسان این پژوهشگاه این بوده است که نخست اولویت های پژوهشی کشور در همه زمینه ها و شاخه های مرتبط مشخص و تعریف شود و آنگاه در حد امکان با مشارکت مراکز کاربریِ مرتبط، پروژه های مشخصی برای هر یک از آنها چه بصورت مطالعاتی و چه بصورت عملیاتی اجرا شود. همه مستندات موجود نشان میدهد که نتایج بیشتر این کارها علاوه بر کسب رضایت نسبی کاربران، توانسته است چه در سطح ملّی و چه در سطح منطقه ای مورد نظر سایر محققان و سازمان ها قرار بگیرد که تفصیل آن در این مجاز نمی گنجد.



منبع:

1403/07/11
11:11:56
5.0 از 5
118
تگهای خبر: آموزش , بین المللی , تحقیقات , دانشگاه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
GoMap گو کپ