Go Map نقشه
تصمیم گیری داده محور در نهادهای آموزش عالی:

تحولی در مدیریت و عملکرد

تحولی در مدیریت و عملکرد

به گزارش نقشه، تصمیم گیری داده محور (Data-Driven Decision Making - DDDM) در نهادهای آموزشی، به معنای استفاده از داده های دقیق و قابل تحلیل برای هدایت سیاست ها، راهبردها و تصمیم های مدیریتی است.


این رویکرد تحولی مهم در مدیریت آموزش عالی بشمار می رود و می تواند تأثیرات گسترده ای در بهبود عملکرد، راندمان موسسات آموزش عالی کشور داشته باشد. در عصر هوش مصنوعی تصمیم گیری داده محور مزایای بسیاری در راندمان اقتصادی و اجتماعی جوامع دارد.
تصمیم گیری داده محور به دانشگاه ها کمک کرده تا عملکرد آموزشی، مدیریت منابع و عدالت آموزشی را بهبود بخشند. در زیر به چند نمونه موفق از این رویکرد و نتایج آن در دانشگاه های مختلف اشاره شده است.
دانشگاه ایالتی جورجیا
این دانشگاه از تحلیل های پیش بینی کننده برای شناسایی دانشجویان در معرض خطر ترک تحصیل استفاده کرد. با ارائه مشاوره و کمک های شخصی سازی شده به این دانشجویان، نرخ فارغ تحصیلی بالاتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، اختلافات بین گروههای اقلیت و دیگر دانشجویان نیز حدودا از بین رفت
دانشگاه ایالتی آریزونا
دانشگاه ایالتی آریزونا با بوجودآوردن سیستم های یادگیری تطبیقی برمبنای داده ها، به دانشجویان کمک کرد تا محتوای شخصی سازی شده دریافت نمایند. این رویکرد نرخ ترک تحصیل را کم کرد.
دانشگاه کالیفرنیای جنوبی
مرکز آموزش شهری دانشگاه کالیفرنیای جنوبی ابزار "Equity Scorecard" را برای تحلیل داده های در رابطه با نابرابری های نژادی و قومی ایجاد کرد. این ابزار سیاست های عادلانه تری را توسعه داد که موجب افزایش نرخ ماندگاری و فارغ التحصیلی دانشجویان گروههای کم نماینده شد.
کالج های محلی در آمریکا
چندین کالج محلی از چارچوب هایی مانند "Pathways to Results" برای شناسایی و رفع نابرابری ها در نتایج دانشجویان استفاده کردند. این فرآیندها به بهبود ارتباط برنامه های درسی با نیازهای صنعت محلی و تسهیل انتقال دانشجویان به بازار کار کمک کرد
مزایای تصمیم گیری داده محوردر موسسات آموزش عالی
الف. افزایش کیفیت آموزش: تحلیل داده های مربوط به نمرات، حضور و غیاب، و عملکرد دانشجویان امکان شناسایی نقاط ضعف در برنامه های آموزشی را فراهم نموده و به بهبود روش های تدریس کمک می نماید.
ب. بهینه سازی منابع: با بهره گیری از داده ها، مدیران می توانند توزیع بهینه منابع (مالی، انسانی و تجهیزاتی) را برنامه ریزی کنند. این امر به کاهش هزینه ها و افزایش راندمان کمک می نماید.
ج. ارتقای تجربه دانشجویان: داده های در رابطه با رضایت دانشجویان و نیازهای آنان می تواند به طراحی خدمات مناسب تر همچون مشاوره، برنامه های آموزشی شخصی سازی شده و بهبود فضاهای دانشگاهی منجر شود.
اجرای تصمیم گیری داده محور در دانشگاه های ایران، با وجود چالش های موجود، قابل تحقق است. این رویکرد می تواند به بهبود کیفیت آموزش، مدیریت منابع و کاهش نابرابری ها کمک نماید. در زیر به فرصت ها و چالش های اجرای آن در ایران اشاره می شود.
فرصت ها
زیرساخت های درحال توسعه
خیلی از دانشگاه های ایران به سامانه های مدیریت آموزش (LMS) و بانکهای اطلاعاتی مجهز هستند که می توانند داده های لازم را برای تحلیل های پیشرفته فراهم آورند. به عنوان مثال، سامانه هایی مانند سامانه گلستان و سمیاد، اطلاعات گسترده ای درباره ی عملکرد دانشجویان دارند.
تمرکز بر هوشمندسازی آموزش
سیاست های کلان آموزشی کشور به سوی هوشمندسازی و دیجیتال سازی حرکت می کند. این امر بستری مناسب جهت استفاده از داده ها در تصمیم گیری های مدیریتی فراهم می آورد.
تعداد بالای دانشجویان و اساتید
وجود تعداد زیادی دانشجو و هیات علمی در دانشگاه های ایران، امکان جمع آوری داده های غنی و متنوع را فراهم می آورد که می تواند مبنای تحلیل های جامع باشد.
افزایش توجه به عدالت آموزشی
رویکرد های داده محور می توانند به شناسایی شکاف های آموزشی و کمک به گروههای کم برخوردار کمک کنند، که با سیاست های عدالت محور آموزش عالی ایران همخوانی دارد.
چالش ها
نبود فرهنگ داده محوری
تصمیم گیری سنتی و مبتنی بر تجربه همچنان در خیلی از دانشگاه های ایران غالب است. پذیرش تصمیم گیری داده محور نیازمند تغییر فرهنگی و آموزش مدیران و کارکنان است.
کمبود زیرساخت های فناورانه پیشرفته
برخی دانشگاه ها به ویژه در مناطق محروم، فاقد زیرساخت های لازم برای جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل داده ها هستند.
مشکلات مربوط به کیفیت داده ها
اطلاعات موجود در خیلی از سامانه های دانشگاهی ایران ممکنست ناقص یا غیرقابل اعتماد باشد که این امر اجرای تحلیل های دقیق را دشوار می کند.
محدودیت منابع مالی و انسانی
اجرای سیستم های پیشرفته تحلیل داده ها نیازمند سرمایه گذاری در نرم افزارها، سخت افزارها و نیروهای متخصص است که ممکنست برای تعدادی از دانشگاه ها چالش برانگیز باشد.
راهکارها و رویکردهایی برای اجرا
الف. آموزش و ترویج فرهنگ داده محوری
برگزاری کارگاه های آموزشی برای مدیران و اساتید جهت آشنایی با مزایای تصمیم گیری داده محور
ب. تقویت زیرساخت های فناوری اطلاعات
ارتقای سامانه های مدیریت آموزش و ایجاد پایگاه های داده یکپارچه.
ج. پایلوت در دانشگاه های بزرگ
اجرای آزمایشی پروژه های داده محور در دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران یا دانشگاه صنعتی شریف، که دارای منابع و زیرساخت های قوی هستند.
د. همکاری با شرکت های فناور
استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان داخلی برای توسعه ابزارهای تحلیل داده متناسب با نیازهای بومی.
چشم انداز اجرای تصمیم گیری داده محور در موسسات آموزش عالی ایران
در صورت اجرای موفقیت آمیز این رویکرد، دانشگاه های ایران می توانند؛
نرخ فارغ التحصیلی را بالا برند.
منابع مالی را بهینه تر مصرف کنند.
شکاف های آموزشی را شناسایی و مرتفع کنند.
اجرای تصمیم گیری داده محور در ایران نه فقط امکان دارد، بلکه باتوجه به اهمیت ارتقای کیفیت آموزش، یک ضرورت برای آینده آموزش عالی کشور شمرده می شود.
* عضو هیأت علمی دانشگاه



منبع:

1403/09/24
11:40:34
5.0 از 5
122
تگهای خبر: آموزش , بازار , تجربه , خدمات
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ