تامین نیاز خودروسازان داخلی به قطعات سیستم تعلیق خودرو
نقشه: نقشه: یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و تولید قطعات سیستم تعلیق و فرمان خودرو مطابق استانداردهای بین المللی تولید و نیاز خودروسازان داخلی شده است.
به گزارش نقشه به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، افزایش دانشجویان و فارغ التحصیلان زن در رشته های مهندسی و صنعتی زمینه اشتغال بانوان در صنایع مختلف به ویژه صنایعی چون تولید قطعات خودرو که در جامعه کاری خشن، دشوار و مردانه تلقی می شود را فراهم آورده است. طبق آمار، بانوان ایرانی همپای آقایان نقش پررنگی در صنایع مختلف همچون صنعت قطعه سازی کشور دارند. این نقش موثر در عرصه دانش بنیان ها هم قابل مشاهده می باشد و شرکت های دانش بنیانی با نقش آفرینی بانوان توانسته اند در راه تولید صنایع مختلف مانند قطعات خودرو گام هایی مهم و البته اساسی را در جهت افزایش کیفیت خودرو های داخلی و کاهش وابستگی به محصولات خارجی بردارند.
شرکت «تکین مفصل ایمن» با مدیریت یک بانوی کارآفرین، فعالیت خودرا به عنوان اولین شرکت دانش بنیان در عرصه طراحی و تولید قطعات سیستم تعلیق و فرمان خودرو آغاز نموده و موفق شده است قطعاتی چون سیبک فرمان خودرو، سیبک طبق خودرو، سیبک مفصل فرمان خودرو، سیبک موج گیر خودرو را مطابق استانداردهای بین المللی تولید نماید و قدمی مهم در پایین آوردن وابستگی خودروسازان داخلی به محصولات خارجی مشابه بردارد.
مهندس عطیه باقری مدیرعامل شرکت دانش بنیان تکین مفصل ایمن درباب چگونگی شروع فعالیت این شرکت بیان کرد: تمرکز کارهای شرکت تکین مفصل ایمن که در سال ۱۳۹۹ تاسیس شده است، در ابتدا در حوزه پژوهش و توسعه و نمونه سازی محصولاتی بود که کاملا وارداتی محسوب می شدند. سیبک طبق نیو سانتافه نخستین محصولی بود که کارهای تحقیقاتی خودرا برای تولید آن شروع کردیم. حدود یک سال و نیم پژوهش و توسعه این محصول به طول انجامید. ما توانستیم تمامی آزمایش های ایمنی و عملکردی را روی این قطعه انجام دهیم و سپس آنرا در خودرو ها نصب نماییم. پس از گذشت ۶ ماه و با بررسی دوباره قطعه، نتایج آزمایش ها مثبت شد و در ادامه هم به دانش بنیان شدن این محصول اقدام کردیم.
وی اضافه کرد: مهندسی معکوس، بهبود و تکوین محصول خودرو های وارداتی یا خودرو های مونتاژ داخل را مانند خودرو های هیوندایی و تویوتایی شرکت هایی مانند خودروسازی کرمان موتور، مدیران خودرو و... را به سرعت شروع کردیم. برای آزمایش قطعه تولید شده مستنداتی (داکیومنت) لازم بود که خودروسازی هیوندایی آنها را دارا بود بنابراین پس از بررسی و اثبات کیفیت قطعه تولیدی، پیشنهاد ساخت دو قطعه سیبک طبق خودروی جک جی ۴ و میل تعادل عرضی خودروی جک جی ۴ را دادند. در ادامه خودروسازان با قیاس محصولات تولیدی در شرکت ما با نمونه های چینی و کره ای، تعداد قراردادها را با شرکت ما بالا بردند که با این اتفاق سیبک طبق خودرو نیو سانتافه را که در آغاز فعالیت هایمان نمونه سازی کرده بودیم را در بازار آزاد به فروش رساندیم.
مدیرعامل شرکت تکین مفصل ایمن با بیان این که این محصول را پیش از تولید آن، ۷ برابر گران تر از کشورهای دیگر وارد می کردند، اشاره کرد: طبق منابع موثق، میزان ارزبری قطعاتی مانند سیبک و سیستم تعلیق در بازه زمانی ۶ ماهه تا ۱۲ ماهه بالاتر از ۴۰۰ میلیارد تومان بوده است.
وی درباره ی انتقادها به قطعات تولیدی خودرو های داخلی و قیاس آنها با محصولات تولیدی مشابه خارجی اضافه کرد: محصولات خارجی به اندازه ای که در ذهن عامه مردم با کیفیت و بی خطا هستند تولید نمی شوند. زمانی که ما این محصولات را دمونتاژ می نماییم، به خطاهای مهندسی در طراحی قطعات خارجی پی می بریم. ما در آزمایش هایمان، نمونه سازی قطعات تولید شده را با بهترین قطعه خارجی مشابه آن، انجام می دادیم. در حقیقت استاندارد CPU این قطعات را با بهترین قطعه خارجی آن همسان سازی کردیم که اتفاقا نتایج آزمایش ها، از استاندارد بالای قطعات تولیدی ما نسبت به قطعات مشابه خارجی خبر می داد؛ تا جایی که قطعه کره ای در آزمایش تخریب شد اما محصول تولیدی ما در آزمایش ها با مقاومت بسیار زیادی همراه بود. محصول باکیفیت بدون هیچ تبلیغی می تواند مشتری اش را جذب نماید. تولیدکنندگان داخلی باید به این باور برسند که با داشتن یک تیم مطالعه و توسعه کاربلد و باسواد و با به کارگیری نخبگان با دانش فنی بالا می توانند قطعاتی با قیمت مناسب و باکیفیت بالاتر از نمونه های خارجی در کشور تولید کنند.
باقری درباره ی انتخاب رشته مکانیک و شروع فعالیت هایش اظهار داشت: علاقه من به رشته مکانیک و فعالیت در این عرصه از زمان دبیرستان شروع شد. از آنجائیکه در آن زمان دانشگاه های دولتی فقط برای پسران رشته مهندسی مکانیک داشتند و چون رتبه قبولی من به مهندسی مکانیک دانشگاه سراسری تبریز نمی رسید یک سال دیگر به مطالعه ادامه دادم تا این که توانستم این رشته را در دانشگاه سراسری تبریز قبول شوم. در ابتدا تاسیس یک شرکت و تولید قطعات خودرو برای من در حد یک رویا بود. اما انگیزه این کار با قبولی در دانشگاه و مطالعات خارج از دروس دانشگاهی چند برابر شد تا این که همزمان با گذراندن ترم ۳ کارشناسی ارشد و با مشورت یکی از همکارانم و پس از تحقیقات طولانی در این حوزه تولید این قطعات را شروع کردیم. خوشبختانه تمام تلاش ها و برنامه ریزی ها ثمربخش بود.
وی درباب چالش های موجود در زمان ورود یک زن به کارهای فنی و تولیدی قطعات خودرو که سخت، خشن و مردانه هم اطلاق می شوند، تصریح کرد: برای تاسیس شرکت به هر اداره ای که مراجعه می کردم، حتما با این پرسش مواجه می شدم که چرا یک زن فعالیت خودرا در عرصه فنی آغاز نموده است. تا جایی که پاک کردن این ذهنیت به جزئی از کارهای اصلی من تبدیل شد. باید این مسئله در جامعه فراگیر شود که علاقه شخصی هر فردی جدا از جنسیت آن فرد است. بانوان بسیار موفقی در جامعه وجود دارند که نه فقط در رشته های فنی پا به پای مردان فعالیت می نمایند، بلکه در بعضی زمینه ها موفق تر و در رده های بالاتری تلاش می کنند. در شرکت کرمان موتور دو نفر از مدیران اصلی بانوان هستند که همین مسئله در آن زمان برای من کورسوی امید ایجاد می کرد. باید این مسئله در جامعه نهادینه شود که بانوان هم در رشته های فنی می توانند برای خود کرسی داشته باشند.
باقری با تکیه بر این که در به کارگیری پرسنل شرکت هیچ گاه نگاه جنسیتی نداشتم، درباب به کارگیری بانوان در این شرکت اضافه کرد: انتخاب نیروی کار تنها به رزومه و میزان انگیزه افراد بستگی دارد. اما با عنایت به این که به عنوان یک بانو سختی های بسیاری را در این راه حس کردم و کوشش های بسیاری برای رسیدن به یک جایگاه مطلوب داشتم، در نتیجه نگاه من به بانوانی که در عرصه های فنی فعالیت می نمایند مثبت تر و امیدوارنه تر است. نسبت پرسنل بانوان به مردان در شرکت ما ۶۰ به ۴۰ است. اعتماد به بانوان در شرکت ما نهادینه شده و همگی این مسئله را باور دارند که فعالیت بانوان نه فقط به اندازه آقایان خوب است، بلکه از آنجائیکه بانوان از دو خاصیت ریزبینی و دقت بسیار که در بیشتر پروژه های مهندسی هم اولویت دارد، برخوردار می باشند، بدین سبب در بعضی کارها بهتر عمل می کنند.
مدیرعامل شرکت تکین مفصل ایمن درباره ی اشتغالزایی این شرکت دانش بنیان اشاره کرد: از شروع کارهای شرکت تا به امروز تعداد پرسنل از ۱۰ به ۲۵ نفر افزوده شده است که براساس برنامه ریزی های انجام شده مقرر است که در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۴ حدود ۶۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۶۰ نفر بصورت غیر مستقیم اشتغال آفرینی داشته باشیم.
وی با اشاره به امکان مهاجرت و وجود فرصت های مختلف کاری در کشورهای دیگر اظهار داشت: همزمان با تاسیس شرکت، خیلی از همکلاسانم برای مهاجرت، گرفتن مدرک تافل و... اقدام نمودند. من در آن زمان فشار روانی بسیاری را با ظن این که ممکنست در راه اشتباهی قدم بگذارم متحمل می شدم. اما به علت باور و علاقه به خاکی که در آن متولد شدم، وطنم را برای ادامه فعالیت انتخاب کردم. مسلما در آن زمان مهاجرت برای من بسیار شیرین و آسان بود، اما از انتخاب خودم هیچ گاه پشیمان نشدم. هم اکنون با پشت سر گذاشتن چالش ها، تعداد قراردادهایمان روزبه روز بیشتر می شود و شرکت درحال رشد و پیشرفت قرار دارد. در صورتیکه دوستانی که به خارج از کشور مهاجرت کردند هم اکنون با واقعیت ها و چالش های مهاجرت مواجه گشتند. اگر این دانشجویان در کشور می ماندند و با درنوردیدن مسیر دانش بنیانی از حمایت های صندوق نوآوری و شکوفایی برخوردار می شدند، می توانستند پروژه های خودرا در ابعاد وسیع تری پرورش دهند و حتی به شرکت های خارجی که هم اکنون با آنها همکاری می کنند، محصولات تولیدی خودرا صادر کنند.
مدیرعامل شرکت تکین مفصل ایمن درباره ی نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در حمایت و توسعه دانش بنیان ها در کشور اضافه کرد: شرکت ما فرزندی از بستر دانش بنیان و در راس آن صندوق نوآوری و شکوفایی است. مرحله به مرحله کارها و رشد شرکت ما با دریافت تسهیلات از صندوق نوآوری صورت پذیرفت. با دریافت تسهیلات نمونه سازی به موفقیت بسیار بزرگی برای تولید قطعات دست پیدا کردیم. در حقیقت اگر حمایت های صندوق نوآوری نبود اتفاقات مثبتی هم در شرکت ما رخ نمی داد. البته ما هم در شرکت، همه توان خودرا به کار گرفتیم تا از این تسهیلات به نحو کارآمد و سودمند بهره ببریم و پله به پله با این حمایت ها و تسهیلات به جلو حرکت نماییم.
باقری ضمن تبریک سال نو و آرزوی موفقیت بیش از پیش برای شرکت های دانش بنیان و فعالان عرصه فناوری و نوآوری کشور (خطاب به فعالان حوزه دانش بنیان) اظهار داشت: فعالان این عرصه باید بجای فکر کردن به سختی های موجود در مسیر، به دانش خود اعتماد داشته باشند. محصول تولیدی باکیفیتی که نیاز کشور باشد هیچ گاه بی استفاده نمی گردد. شرایط سخت همیشه جزء چالش های صنف تولید بوده است. تولید محصولات (اعم از دانش بنیان و غیر دانش بنیان) چه در داخل و چه در خارج از کشور همیشه با چالش های بسیاری مواجه بوده است. افرادی در این راه موفق می شوند که بتوانند تمامی این چالش ها را با صبر و پشتکار پشت سر بگذارند. البته بیشتر این چالش ها و مشکلات به مسایل مالی مرتبط می شود که با حضور نهاد مالی چون صندوق نوآوری و حمایت های جامع اش مشکلات مالی هم حل شدنی است. دانش بنیان ها باید دانش فنی خودرا ارتقاء دهند و تنها بر کیفیت محصولات خود تمرکز کنند که با افزایش فروش و انعقاد قراردادها با شرکت های بزرگتر و حتی ورود به صادرات محصولات، خودرا اثبات کنند. ممکنست مشکلات، ناامیدی بوجود آورد، اما فعالان عرصه نوآوری و فناوری کشور باید به این مسئله کاملا واقف باشند که مشکلات جزئی از این مسیر است و ارتباطی به زمان و مکان مشخصی ندارد.
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب