کاهش 90 درصدی واردات واکسن تب برفکی در کشور به همت دانش بنیان ها
نقشه: با ورود یک شرکت دانش بنیان به بازار و تکمیل زنجیره نیاز کشور در عرصه تولید واکسن تب برفکی، واردات این واکسن به کشور 90 درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش نقشه به نقل از صندوق نوآوری و شکوفایی، واکسیناسیون در دامپروری اهمیت بسیاری دارد و به عنوان یک استراتژی اساسی در کنترل بیماریها، کاهش شیوع بیماریها و حفظ سلامت دام ها شناخته می شود.
این اقدام نه فقط موجب افزایش ایمنی دام ها می شود بلکه راندمان و رشد و تولید محصولات دامی را هم بالا می برد. واکسن تب برفکی به عنوان یکی از اساسی ترین و با اهمیت ترین واکسن های دامی برای مقابله با این بیماری در بین دام ها بحساب می آید. واکسینه شدن دام ها به ویروس تب برفکی، نه فقط سلامت دام ها و افزایش ایمنی آنها را به همراه دارد بلکه از نظر اقتصادی هم می تواند منجر به افزایش تولید دام و فرآورده های خام دامی باشد.
در همین راستا شرکت دانش بنیان ویراواکسن شایا (viravaccine.ir) با راه اندازی و توسعه خط تولید واکسن تب برفکی نقش عمده ای در پایین آوردن این بیماری و همین طور کاهش ارزبری در کشور داشته است.
دکتر سجاد پزشکی مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا درباره ی تأسیس این شرکت و زمینه فعالیتهای آن اظهار داشت: شرکت ویرا واکسن شایا را با زمینه تولید محصولات دامی در سال ۹۶ و در مرکز رشد بهنود فارمد البرز در شهرستان نظرآباد استان البرز تأسیس کردیم. نخستین خط تولید واکسن های دامی را تحت استاندارد GMP در کشور راه اندازی کردیم که این خط تولید، منجر به تولید سه محصول راهبردی حوزه سلامت دامی در سالهای ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ شد که کشور را از نظر واردات این محصولات راهبردی بی نیاز کرد.
به گفته وی، در سال ۹۸ نخستین محصول با عنوان واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک به بهره برداری رسید. در سال ۹۹ دومین محصول این شرکت دانش بنیان با عنوان واکسن اکتیما که برای نخستین بار در کشور و با تکنولوژی بطورکامل بومی و کوشش های تیم R&D این شرکت، تولید و به بازار ارائه شد. در سال ۹۹ بواسطه کمبود شدید واکسن تب برفکی در کشور و در اولویت تولید قرار گرفتن این واکسن از جانب معاونت علمی و ستاد توسعه فناوری برای رفع نیاز کشور، شرکت دانش بنیان ویرا واکسن شایا به عنوان یکی از شرکت های تولیدکننده، برای تولید این واکسن اعلام آمادگی نمود و در سال ۱۴۰۰ خط تولید واکسن تب برفکی که یکی از بزرگترین و پیشرفته ترین خطوط تولید این واکسن در کشور است، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به بهره برداری رسید.
مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا درباره ی توسعه خط تولید واکسن تب برفکی تصریح کرد: به ترتیب در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ واکسن تب برفکی پایه آبی و پایه روغنی را به بازار عرضه کردیم. هم اکنون با عنایت به ظرفیت شرکت و کیفیت محصولات تولید شده در عمل نیاز به واردات این واکسن به صورت سابق نداریم تا جایی که واردات این واکسن تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده و تنها تعداد معدودی از دامدارهای صنعتی خاص که همیشه علاقه مند به استفاده از واکسن های خارجی بوده اند، به محصولات خارجی موجود در بازار رجوع می کنند.
وی درباره ی بهره گیری از گروههای مطالعه و پژوهش در تولید محصولات شرکت ویراواکسن شایا اظهار نمود: گروههای مطالعه و پژوهش به دو دسته تقسیم می شوند. بواسطه حساسیت و راهبردی بودن فعالیتهای واحد مطالعه و توسعه شرکت های دانش بنیان بطور قطع هیچ فعالیتی تنها توسط تیم داخلی R&D شرکتها به نتیجه نخواهد رسید. بنابراین از شروع پروسه تولید، از تیم های مختلف دانشگاهی و افراد فعال در این عرصه که در بیرون از شرکت حضور دارند کمک گرفتیم. این همکاری در راستای ارتقا محصولات و تسهیل ورودشان به بازار ادامه دارد.
مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا با بیان این که حدود سه سال است که دو محصول این شرکت دانش بنیان یعنی واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) و لمپی اسکین (LSD) را سالانه و با ارزآوری ۶۰۰ هزار دلار صادر می کند، درباره ی برنامه های درنظر گرفته برای صادرات واکسن تب برفکی خاطرنشان کرد: مطابق برنامه ریزی هایی که انجام شده تا پایان امسال قراردادهایی با ارزش ۱۰ میلیون دلار با دو شرکت خارجی منعقد می نماییم. البته امکان ارزآوری بیشتری برای این محصول وجود دارد اما هم اکنون با عنایت به ظرفیت و شرایط تولید به این مقدار بسنده می نماییم.
وی اضافه کرد: تا پیش از ورود محصول شرکت ما به بازار، سالانه حدودا حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون دوز واکسن تب برفکی را از کشورهای مختلفی چون ترکیه، روسیه، آلمان، اردن و … وارد می شد که بصورت تقریبی مبلغی حدود ۱۰ تا ۱۵ میلیون دلار ارزبری داشته است. اما خوشبختانه با ورود شرکت ما به بازار و تکمیل زنجیره نیاز کشور، واردات تا ۹۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
به گفته دکتر سجاد پزشکی، واکسن تب برفکی این شرکت دانش بنیان نسبت به تولیدات داخلی در عرصه قیمت، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار می باشد. بطوریکه قیمت واکسن تب برفکی در بازار بین ۸۵ تا ۱۳۰ هزار تومان بوده در صورتیکه قیمت محصول شرکت ویراواکسن شایا با یک سوم این قیمت به مصرف کنندگان این محصول عرضه می شود.
مدیرعامل شرکت ویراواکسن شایا ضمن اشاره به نقش این شرکت در اشتغالزایی در کشور بیان کرد: در هنگام تأسیس این شرکت، در سال ۱۳۹۶، یک نیروی انسانی مشغول به کار بود در صورتیکه امروزه حدودا ۱۰۵ نفر از استان البرز بصورت مستقیم در این شرکت مشغول به کار هستند. از ابتدا، سیاستی را در پیش گرفتیم که با عنایت به موقعیت کارخانه جذب نیرو انسانی از استان البرز باشد. بصورت غیر مستقیم هم حدود ۴۰۰ نفر اشتغال زایی ایجاد گردیده است که در حوزه تامین مواد اولیه، بازار یابی و فروش محصولات و زمینه های دیگر مورد نیاز این شرکت می باشد.
دکتر پزشکی اضافه کرد: البته در کشور زنجیره فروش هم داریم که قسمتی از خدمات آن در رابطه با شرکت ما است. در ۳۰ استان کشور نمایندگی فعال داریم که کار بازاریابی و فروش محصولات را در استانهای کشور انجام می دهند. طبق محاسباتی که در صنعت وجود دارد، بین سه تا چهار برابر میزان اشتغال مستقیم در یک مجموعه، اشتغال غیر مستقیم ایجاد می شود. این اشتغال غیر مستقیم ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر را شامل می شود.
سجاد پزشکی درباره ی تأثیرات صندوق نوآوری و شکوفایی در رشد و توسعه خط تولیدات واکسن و تجهیزات پزشکی بیان کرد: شرکت ما طی هفت سال قبل جهت راه اندازی و توسعه خط تولید واکسن تب برفکی، گسترش کارها و ورود این واکسن به بازار سه نوع تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کرد.
وی درباره ی نقش صندوق نوآوری و شکوفایی در به عاقبت رساندن طرح ها و محصولات شرکت های دانش بنیان اضافه کرد: اصلی ترین نهادی که شرکت های دانش بنیان در مقوله سرمایه ثابت و سرمایه در گردش می توانند از آن کمک بگیرند، صندوق نوآوری و شکوفایی است. هزینه های مواد اولیه و سربار موجود در صنعت و نرخ حقوق و دستمزد مجموعه های بیوتک و شرکت های دانش بنیان پزشکی و دارویی، ادامه فعالیتها، برنامه ها و اهداف پیش بینی شده شرکتها را دشوار می کند. طبیعتاً نرخ و حجم مبلغ تسهیلات منابع صندوق نوآوری که به شرکت های دانش بنیان اختصاص داده می شود، مناسب تر و مؤثرتر و در به عاقبت رساندن تعهداتمان در راه تولید این محصولات مورد نیاز، تسهیل کننده تر است.
به گفته او، صندوق نوآوری بواسطه رسالتش در تامین مالی شرکت های دانش بنیان توانسته نقش به سزایی در تولید محصولات شرکت های دانش بنیان ایفا کند. با عنایت به این که بانکها در سالهای گذشته بالاتر از اعطای تسهیلات تولید، متمرکز بر پرداخت تسهیلات تکلیفی هستند، وزن صندوق در تامین مالی شرکت های دانش بنیان افزایش پیدا کرده و با در اختیار گذاشتن منابع مالی بصورت مستقیم و غیرمستقیم، به عنوان با اهمیت ترین نهاد تأثیرگذار در راستای توسعه شرکت های دانش بنیان به شمار می آید.
منبع: نقشه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب