رئیس فرهنگستان علوم مطرح كرد:
حفظ نخبگان با افق گشایی در مرزهای جهانی دانش است
به گزارش نقشه، رئیس فرهنگستان علوم اظهار داشت: به جهت اینکه بتوانیم نخبگان را در کشور حفظ نماییم باید دو اقدام را مدنظر قرار دهیم؛ افق گشایی در مرزهای جهانی دانش و استفاده از نخبگان برای حل مسائل کشور.
به گزارش گروه علمی ایرنا از فرهنگستان علوم، محمدرضا مخبر دزفولی در هشتمین نشست مرجعیت علمی در فرهنگستان علوم اظهار نمود: مرجعیت علمی تک عاملی نیست، نمی توان به مرجعیت دست پیدا کرد و مدعی تمدن شد اما این مرجعیت، هویت نداشته باشد. مرجعیت غرب هم نشانه های هویتی خاص خویش را دارد.. خیلی از متفکران در مرجعیت غرب اثرگذار بودند، نمی توان بدون نگاه معرفت شناسانه به مرجعیت دست پیدا کرد. باید مطالعات تطبیقی جامع صورت گیرد تا دریابیم که اتفاقات تاریخی علمی در ایران و جهان تحت تأثیر چه عواملی در کشور صورت گرفته است.
وی ضمن اشاره به پیام انقلاب اظهار داشت: دیپلماسی علمی باید به شکل روان با جامعه جهانی صحبت کند و این به معنای استحاله شدن نیست باید از گفتمانمان استفاده نماییم و این پیام را به مردم جهان منتقل نماییم.
مخبر دزفولی با اشاره به اینکه توجه به علوم انسانی برای دستیابی به مرجعیت علمی لازم است، بیان نمود: آمارها و بررسی های جهانی نشان داده است که ایرانی ها سومین کشور دارای استعدادهای برتر در جهان هستند، از طرفی دیگر دانشگاه ها برای جاگیری و استقرار نخبگان ظرفیت ندارند. به جهت اینکه بتوانیم نخبگان را در کشور حفظ نماییم باید دو مسیر را مدنظر قرار دهیم مسیر اول در ارتباط با افق گشایی در مرزهای جهانی دانش است و مسیر دوم جایگیری نخبگان برای حل مسائل کشور است.
باید راه برون رفت از مشکلات را پیدا نماییم زمانیکه به راه برون رفت دست یابیم تصمیم گیران و مسؤلان ناگزیر می شوند پیشنهادهای ما را بشنوند و بر مبنای آنها عمل کنند.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان هم در این جلسه در رابطه با مرجعیت علمی و نخبگان و ضمن اشاره به چیستی مرجعیت علمی بیان نمود: مرجعیت علمی مبتنی بر رشد علم و فناوری متشکل از تصویرسازی مناسب از رشد و عضویت در شبکه تبادلات علمی و فناوران است.
الهام یاوری، در رابطه با چرایی مرجعیت علمی بیان نمود: مرجعیت علمی می تواند اقتدار سیاسی، اقتصادی، نفوذ فرهنگی، شکوفایی تمدنی را ایجاد و سبب شکست هیمنه استکبار جهانی شود.
رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان اظهار داشت: مرجعیت داخلی مقدمه مرجعیت خارجی است. ایرانی ها به ارزش علم و عالم توجه دارند و به روش تفکر علمی و فرآیند تصمیم گیری علم پایه و منطقی تاکید دارند، دستاوردهای علم و فناوری کشور را مورد تاکید قرار می دهند و به هویت و رسالت جهانی ایران در حرکت عمومی علم به سمت کمال توجه دارند. اما برای دستیابی به مرجعیت علمی باید پیوست فرهنگی علم و فناوری و پیوست علم و فناوری تصمیم کلان ایجاد شود.
یاوری افزود: رشد علم و فناوری با چاپ مقالات علمی، استنادی توسعه فناوری های نرم و سخت، تولید ثروت دانش بنیان و مشارکت در حکمرانی عالمانه ایجاد می شود. برای تصویرسازی درست در رشد باید رتبه در المپیادهای مختلف، تصویرسازی رسانه ای داخلی و خارجی، دیپلماسی عمومی نخبگان خارج از کشور و دیپلماسی رسمی هوشیار را مد نظر داشت.
رئیس سازمان استعدادهای درخشان دانش آموزی در رابطه با چشم انداز سیاستی نهادهای نخبگانی در تمدن اسلامی و نگاههای متناظر آن اظهار داشت: نهادهای نخبگانی محلی برای تربیت نیروی اثرگذار برای رفع نیازهای تمدنی هستند، در این راه باید شیوه های شناسایی، تأمین امکانات، تأمین مدل بهره ورانه رصد و پایش مدنظر باشد. همینطور نهادهای نخبگانی مسیر بهتر دسترسی استعدادهای کم برخوردار فراهم نمایند، همینطور باید بستری برای جریان یافتن استعدادها به سمت موفقیت های بزرگ و در نتیجه ارتقاء اعتماد به نفس ایجاد شود. به کارگیری بهینه نخبگان که ماندگاری و اثرگذاری نخبگانی را در وطن تقویت کند، باید مد نظر باشد.
یاوری همینطور در رابطه با ۱۴ مولفه اثرگذاری اظهار داشت: افزایش بهره وری و مدیریت، نوآوری در شیوه های تعلیم و تربیت، تولید ثروت از راه نوآوری، ارتقای اعتماد به نقس ملی، تولید آثار ممتاز در مرز دانش، کمک به انتقال تحقیقات، گسترش نفوذ معنوی، مشارکت موثر در حل مسائل کشور، مشارکت موثر در امور مساله شناسی، نوآوری نظری و احیای کرسی های نظریه پردازی، فرهنگ سازی و تبیین هویت اسلامی ایرانی، گفتمان سازی و فراگیرکردن مطالبات ملی، نظام سازی و اصلاح سبک زندگی و جریان سازی باید در راه مرجعیت علمی مدنظر باشد.
اصلاح بسترهای اصلی برای دستیابی به مرجعیت علمی
دکتر علی اکبر صالحی، معاون پژوهش فرهنگستان علوم در این جلسه اظهار داشت: برای مرجعیت علمی باید بستر اصلی را اصلاح نماییم، فقط با عنایت به بعضی از مولفه ها نمی توانیم موفق باشیم.
وی افزود: برای دستیابی مرجعیت علمی باید توجه درست به صدا و سیما و کانون های فرهنگی داشته باشیم همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند صدا و سیما می تواند دانشگاه باشد، در این حوزه باید اقدامات فرهنگی در دستور کار باشد.
با جریان علمی جدید مواجه هستیم
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه بیان نمود: ظرفیت نخبگان کشور مختلف است و باید اولویت های جامعه نخبگانی مورد توجه قرار گیرد در این اواخر با دو حادثه مواجه شدیم یکی از آنها حادثه لبنان بود، وقتی پیجرها منفجر شدند معنای جدید جنگی به وجود آمد، با تشکیل شرایط جدید و جریان علمی جدید مواجه هستیم که سبب ایجاد فاصله می شود.
سعیدرضا عاملی افزود: در حادثه معدن طبس هم همین جریان علمی جدید باید مد نظر باشد، امروزه در دنیا مدیریت معدن با تکیه بر هوش مصنوعی مورد توجه است، اکتشافات، بهره برداری و ریزش ها با تاکید بر هوش مصنوعی مورد تحلیل قرار می گیرد. وقتی دیوایس ها به منابع مختلف نظیر معادن، ساختمان ها و غیره متصل می شود می توانند اتفاقات را پیشبینی کنند باید بر اولویت ها متمرکز شویم این گونه می توانیم جلوی اتفاقات تلخ را بگیریم.
عضو شورایعالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: ازاین رو اثرگذاری جامعه نخبگانی احتیاج به تعریف دارد که کجا می خواهیم اثرگذار باشیم. نخبگان اثرگذاری اجتماعی دارند اما الان با جابجایی اجتماعی مواجه هستیم. اتفاقاتی که در شبکه های اجتماعی افتاده و حضور افراد موثر که امتداد اجتماعی پیدا کرده اند، سبب شده اثرگذاری اجتماعی از جانب همه دنبال شود. اگر بتوانیم در فضای جدید برای اثرگذاری نخبگان تعریفی مناسب عرضه دهیم و راهبرد خاصی را طی نماییم می توانیم زمینه اثرگذاری بیشتر نخبگان را فراهم نماییم.
محمد هادی همایون، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی خواهان توجه جدی به علوم انسانی در مرجعیت علمی شد. همچنین ناصر باقری مقدم رئیس گروه مطالعات راهبردی علم وفناوری فرهنگستان علوم عنوان نمود که باید نهادهای نخبگانی در همه سطوح با یکدیگر ارتباط سیستماتیک داشته باشند و برای مرجعیت شاخصهای مشخصی تعریف شود. حسن ظهور، عضو پیوسته فرهنگستان علوم بر مولفه های اقتدار علمی و توجه به علوم انسانی در مرجعیت علمی تصریح کرد.
منبع: gomap.ir
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب