Go Map نقشه

جایگاه ایران در تولیدات علمی علوم شناختی رتبه اول یا دوم بین کشورهای اسلامی

جایگاه ایران در تولیدات علمی علوم شناختی رتبه اول یا دوم بین کشورهای اسلامی

به گزارش نقشه، رییس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام با استناد به داده های پایگاه وب آو ساینس، اظهار داشت: ایران در بیشتر شاخه های علوم شناختی بین کشورهای اسلامی رتبه اول یا دوم را دارد و بیشترین تولیدات علمی در بازه زمانی 10 ساله در عرصه روانشناسی شناختی، مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علامه طباطبائی بوده است.



به گزارش گروه علمی ایرنا از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، احمد فاضل زاده اظهار داشت: بر طبق داده های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در همه حوزه های فناوری علوم شناختی جایگاه اول یا دوم را در کشورهای اسلامی به خود مختص کرده است.
فاضل زاده عنوان کرد: علوم شناختی، پژوهش علمی درباره ی ذهن و فرآیندهای آنست. این علم به بررسی ماهیت فعالیتهای ذهنی مانند چگونگی درک انسان از خود و محیط اطراف خود و چگونگی تفکر و پردازش اطلاعات می پردازد. همچون هدف های اصلی این رشته پژوهش در حوزه ادراک، توجه، حافظه، یادگیری، تفکر، استدلال و تصمیم گیری و زبان است. علوم شناختی پروژه های درحال پیشرفت است که از دهه ۱۹۵۰ میلادی شروع شده و نام علوم شناختی در سال ۱۹۷۳ به آن داده شده است.
این شاخه از علم هنوز در شروع راه است و افق های بسیاری برای توسعه و پژوهش دارد که در کنار نانوفناوری، زیست فناوری و فناوری اطلاعات مجموعه علوم همگرا را می سازند. این حوزه از زیرمجموعه های علم اعصاب، روانشناسی، زبان شناسی و فلسفه ذهن تشکیل شده و کاربرد وسیعی در رشته های فرعی مانند پزشکی، آموزش و پرورش، جامعه شناسی، سیاست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه های گروهی، مهندسی پزشکی و مهندسی فرمان و کنترل دارد.
وی اضافه کرد: اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی، در جلسه ۶۹۹ خود مورخ سوم آبان ۱۳۹۰ کلیات سند استراتژیک علوم و فناوری های شناختی جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساندند. با تصویب کلیات این سند از طرف اعضاء شورایعالی انقلاب فرهنگی، قرار شد کشور با توسعه دانش و معرفت در حوزه علوم شناختی و فناوری های مربوط به آن برمبنای مبانی اسلامی برای شناخت و تعالی انسان، اقتدار ملی، تولید ثروت و رفاه اجتماعی قدم بردارد و به عنوان کشوری پیشرو، مرجع و تأثیرگذار، مولد و الهام بخش در تولید علوم و فناوری های شناختی جایگاه مناسبی در جامعه جهانی داشته باشد.
همچنین، برمبنای اهداف علمی و فناوری سند چشم انداز ۱۴۰۴ و نقشه جامع علمی کشور، رتبه اول در میان کشورهای اسلامی و کشورهای منطقه را به خود اختصاص دهد. همین طور مطابق با ماده ۹۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۳-۱۴۰۷)، دولت مکلف است با هدف تامین زیرساخت یکپارچه مورد نیاز در راستای بهبود زیست بوم فناوری در عرصه های پیشران و اقتدار آفرین، جذب و توانمندسازی نخبگان بودجه لازم را در عرصه علوم شناختی تامین نماید.
جدول شماره ۱، رتبه و تعداد تولیدات علمی کشورهای پیشرو جهانی در فناوریهای حوزه علوم شناختی در پایگاه وب آو ساینس را در بازه زمانی ۱۰ ساله را نشان داده است.


براساس داده های پایگاه وب آو ساینس، جمهوری اسلامی ایران در عرصه بازتوانی شناختی رتبه ۱۵ جهانی و رتبه اول در میان کشورهای جهان اسلام را به خود مختص کرده است و در این عرصه نسبت به دیگر کشورهای جهان اسلام عملکرد بهتری داشته است. رتبه جهانی ایران در روانشناسی شناختی و آموزش و پرورش شناختی ۳۱؛ زبانشناسی شناختی ۲۴؛ فلسفه ذهن ۳۶؛ ارزیابی شناختی ۲۸ و علوم اعصاب شناختی ۲۵ است.
جدول شماره ۲، رتبه و تعداد تولیدات علمی کشورهای پیشرو اسلامی در فناوریهای حوزه علوم شناختی را نشان داده است.



براساس جدول شماره ۳، بیشترین تولیدات علمی در بازه زمانی ۱۰ ساله در عرصه روانشناسی شناختی، مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه علامه طباطبائی بوده است. در عرصه زبانشناسی شناختی، بیشترین تولیدات علمی مربوط به دانشگاه تهران، دانشگاه الزهرا و دانشگاه علامه طباطبائی؛ در عرصه آموزش و پرورش شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی؛ در عرصه بازتوانی شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی ایران؛ در عرصه فلسفه ذهن، دانشگاه تهران، دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در عرصه ارزیابی شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، علوم پزشکی ایران و علوم پزشکی شهید بهشتی و در عرصه علوم اعصاب شناختی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.





1403/06/31
11:12:56
5.0 از 5
198
تگهای خبر: آموزش , دانشگاه , فناوری , نقشه
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
GoMap گو کپ