هوش مصنوعی به میز خدمت الکترونیکی سازمان امور دانشجویان راه پیدا کرد
به گزارش نقشه، مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی اظهار داشت: ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی، بعنوان دستیار هوشمند میز خدمت الکترونیکی سازمان امور دانشجویان، افتتاح شد.
به گزارش نقشه به نقل از سازمان امور دانشجویان؛ دکتر مصطفی صالحی مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان اظهار داشت: امروزه با افزایش دسترسی عمومی به ربات های گفتگو و افزایش کارایی آنها، استفاده از این سرویس ها در حوزه ها و کاربردهای مختلف برای دسترسی ساده و سریع به حجم بالای اطلاعات در حال افزایش می باشد.
وی افزود: استفاده از این محصولات در سازمان ها هم به دلایلی همچون سرعت پاسخگویی بالا به حجم بالای کاربران (مقیاس پذیری) و کاهش هزینه های بالای مراکز تماس، رو به گسترش است و با عنایت به جذابیت بالای آنها بخصوص در تعامل طبیعی با زبان محاوره، می تواند منجر به افزایش رضایت کاربران گردد و تصویری از هوشمندی سازمان را در ذهن مخاطب ایجاد نماید.
صالحی اضافه کرد: سازمان امور دانشجویان بعنوان یکی از سازمان های بزرگ که بازوی اجرایی امور در رابطه با دانشجویان و دانش آموختگان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است با تشکیل زیرساخت ها، سامانه ها و سرویسهای متعدد، پاسخگوی نیازهای دانشجویان و دانش آموختگان است ازاین رو، کاربران این سامانه ها، بخصوص در سامانه جامع امور دانشجویان (سجاد) که فرایندهای مختلف سازمان را پیاده سازی کرده است، نیازمند راهنمایی هستند.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی اظهار نمود: هم اینک زیرسامانه میز خدمت الکترونیکی سازمان که به صورت پرسش و پاسخ های متداول (FAQ)، عرضه راهنماهای مختلف الکترونیکی و قابلیت پشتیبانی برخط با امکان گذاشتن تیکت، تلاش در پاسخگویی به این نیاز کرده است تا هزینه ایجاد مرکز تماس و افزایش تعداد اپراتورهای انسانی پاسخگو را مدیریت کنند؛ بدیهی است که حجم بالای درخواست های کاربران احتیاج به توسعه این زیرساخت ها را تشدید می کند.
صالحی خاطرنشان کرد: با عنایت به این موضوع، با استفاده از تکنولوژی های جدید، پروژه طراحی و پیاده سازی یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی برای پاسخگویی به درخواست های کاربران سامانه های سازمان امور دانشجویان در میز خدمت الکترونیکی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: دستاورد این پروژه، هوشیار؛ دستیار هوشمند میز خدمت سازمان، یک ربات گفتگوی مبتنی بر هوش مصنوعی است که روی پورتال سازمان امور دانشجویان فعال است و در آن کاربران به صورت طبیعی و با زبان فارسی، درخواست های خویش را بیان کرده و دستیار بعد از درک نیاز آنها، پاسخ مناسب به آنها عرضه می دهد. بدیهی است این سرویس منجر به عرضه پاسخ سریع به کاربران می شود و علاوه بر افزایش رضایت آنها، هزینه های سازمان را در پاسخگویی به حجم بالای درخواست ها می کاهد.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمندسازی بیان نمود: در فاز اول کاربر امکان عرضه درخواست به صورت نوشتاری را دارد و همینطور پاسخ به صورت متنی عرضه می شود. در توسعه و ارتقاهای بعدی، امکان دریافت درخواست به صورت صوتی و تبدیل آن به متن و همینطور تولید پاسخ صوتی وجود دارد.
صالحی اضافه کرد: برای دستیابی به این مهم، بعد از تحلیل دقیق و نهایی کردن جزئیات کار بخصوص ابعاد و محدوده پرسش و پاسخ ها و سامانه میزبان دستیار و نحوه یکپارچه سازی، نسبت به جمع آوری داده های آموزشی از سازمان و مجموعه داده پرسش و پاسخ متنی از مطالب مورد نظر که هوشیار باید به آنها پاسخ دهد، اقدام گردید و به کمک آنها مدلهای درک و تولید زبان آموزش و برای این پروژه اختصاصی شدند. سپس اقدامات لازم برای پیش پردازش و عادی سازی داده ها به منظور پالایش و یکدست شدن آنها با استفاده از فرآیندهایی مانند توکن بندی، پاکسازی اطلاعات ناخواسته، عادی سازی متن ها و تضمین طول یکسان جملات، صورت پذیرفت.
وی اظهار نمود: در گام بعدی اختصاصی کردن دستیار با ساخت مدل ویژه سازمان به انجام رسید و پس از آموزش مدل اولیه، مدل ساخته شده ارزیابی و بهبودهای لازم صورت گرفت تا زمانی که به اندازه کافی مطمئن شدیم که مدل به تمامی نیازها و پرسش های حوزه پروژه پاسخ مناسب می دهد.
صالحی خاطر نشان ساخت: در نهایت بعد از ایجاد رابط کاربری لازم برای دسترسی به مدل، دستیار هوشمند سازمان، هوشیار، با پورتال اصلی سازمان (saorg.ir) یکپارچه شده و بعد از تست و پایدارسازی، الان آماده ارائه ی خدمت به کاربران گرامی بخصوص دانشجویان و دانش آموختگان است.
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب