معاون بنیاد ملی نخبگان مطرح كرد؛
طراحی مسیرهای گوناگون برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان
به گزارش نقشه، معاون سرآمدان بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: مسیرهای متنوعی برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است تا اساتید نخبه بتوانند با فاکتورهای معین در برنامه های نخبگانی حضور یابند.
به گزارش نقشه به نقل از بنیاد ملی نخبگان، نشست هم اندیشی با حضور اساتید دانشگاه صنعتی امیرکبیر و معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در محل بنیاد برگزار گردید.
یاسین کیخا معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان در این جلسه ضمن اشاره به تغییر رویکرد بنیاد ملی نخبگان در دور جدید، اظهار داشت: میدان عمل بنیاد ملی نخبگان دانشگاه است؛ بدین سبب هر اقدام و هر برنامه ای در فضای نخبگانی باید با همکاری دانشگاه و اساتید صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک نهاد تنظیم گر فعالیت می کند، اضافه کرد: ساختار بنیاد ملی نخبگان هیات امنایی است و شخص رئیس جمهور به عنوان رئیس هیات امنا در راس آن قرار دارد.
کیخا ضمن اشاره به فعالیت ها و ماموریت های اصلی بنیاد ملی نخبگان، افزود: شناسایی، هدایت، توانمندسازی و در نهایت به کارگیری شایسته نخبگان در سراسر کشور و در سطوح مختلف استعدادی و تخصص، مهم ترین ماموریت بنیاد ملی نخبگان است که برای نیل به آن برنامه های ویژه ای طراحی و اجرا می شود. به عنوان نمونه در بخش شناسایی استعدادهای برتر دانش آموزی، برنامه ملی شهاب با همکاری وزارت آموزش و پرورش در حال اجرا می باشد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه جامعه مخاطب بنیاد ملی نخبگان از دوران دانش آموزی شروع می شود و تا الگوسازی و تکریم مفاخر گسترده است، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان فضای نخبگانی را به لایه های مختلف تقسیم کرده است که در آن هم دانش آموزان و هم دانشجویان مستعد و هم اساتید دانشگاه و مفاخر کشور حضور دارند.
کیخا ضمن اشاره به برنامه های بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید دانشگاه، اظهار داشت: پیش تر تنها اساتیدی مخاطب بنیاد ملی نخبگان بودند که بتوانند از طرح مرحوم کاظمی آشتیانی بهره مند شوند. در حقیقت طرح مرحوم کاظمی آشتیانی تنها راه ورود اساتید به چرخه برنامه های بنیاد ملی نخبگان بود که در آن فقط سه سال اول به کارگیری اساتید در دانشگاه پوشش داده می شد و پس از آن ارتباط بنیاد و اساتید به کلی قطع می شد. در نتیجه نه از ظرفیت اساتید استفاده می شد و نه کار مشخصی برای رسیدن آنان به اثربخشی تعریف می شد.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: توسعه مخاطب در لایه اساتید نخبه، یکی از رویکرد های اصلی بنیاد ملی نخبگان در دور جدید است و بنیاد تلاش دارد مادامی که استاد در لایه اثربخشی قرار دارد، مخاطب برنامه های بنیاد ملی نخبگان باشد و بنیاد بتواند تعریف کار مشخصی با محوریت این اساتید انجام دهد.
وی تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان متناسب با آئین نامه ارتقا اعضای هیات علمی، نخبگان در لایه اساتید را به سه برش ۴ ساله تقسیم کرده است که هر برش به دو دوره دو ساله تفکیک می شود و برای هر دوره برنامه خاصی با عنایت به اقتضائات آن طراحی شده است. علاوه بر آن، مسیرهای متنوعی نیز برای ورود اساتید به چرخه بنیاد ملی نخبگان طراحی شده است تا اساتید نخبه بتوانند با فاکتورهای معین و قابل استناد و به عنوان مخاطب بنیاد ملی نخبگان در برنامه های نخبگانی حضور فعال داشته باشند.
کیخا خاطرنشان کرد: در روند قبلی، فاکتورهای نخبگانی اساتید بصورت خوداظهاری بررسی می شد اما در روند جدید، شناسایی فعال ملاک است. در این روند، بنیاد ملی نخبگان تلاش می کند اساتید نخبه را با فاکتورهای قابل استناد در دانشگاه ها و نهادهای ذی صلاح شناسایی و برای حضور در چرخه بنیاد ملی نخبگان دعوت کند.
معاون سرآمدان و نخبگان بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه اساتیدی که مخاطب برنامه های بنیاد ملی نخبگان باشند، علاوه بر تسهیلات، از فرصت اثربخشی نیز برخوردار خواهند شد، افزود: طبق سند استراتژیک کشور در امور نخبگان، نخبه فردی ست که به مرحله اثرگذاری بارز مبتنی بر استعداد و همت بلند رسیده باشد.
وی اضافه کرد: با این تعریف، بنیاد ملی نخبگان ایجاد فرصت اثرگذاری برای اساتید نخبه را از ماموریت های اصلی خود می داند و تلاش می کند با استفاده از ظرفیتهای خود مانند ارتباط با لایه های حاکمیتی و در قالب تقسیم کار ملی، این فرصت را به بهترین شکل برای اساتید نخبه فراهم آورد تا این افراد در لایه تخصصی خود به اثرگذاری و حل مساله بپردازند؛ البته منابع مالی و فرصت های تعاملی لازم نیز در اختیار این افراد قرار خواهد داشت.
کیخا ضمن اشاره به اهمیت رویکرد تربیتی در فعالیت نخبگانی اساتید نخبه، خاطرنشان کرد: شاگردپروری یکی از تاکیدات اصلی بنیاد ملی نخبگان در لایه اساتید نخبه است؛ چونکه بنیاد اعتقاد دارد تنها یک نخبه می تواند نخبه پروری کند. بنابراین در هسته های نخبگانی که با حضور دانش آموزان و دانشجویان مستعد با محوریت حل مساله تشکیل می شود، هدف اصلی تربیت نخبه است. در حقیقت در این هسته ها، صرف حل مساله اصالت ندارد، اما در طرح شهید بهشتی (تشکیل هسته های مساله محور با حضور اساتید نخبه) رفع نیازهای کشور در قالب مساله، هدف اصلی بنیاد ملی نخبگان است.
در این جلسه تعدادی از اساتید دانشگاه امیرکبیر ضمن اشاره به ضرورت تسهیل و تسریع امور اساتید دانشگاه ها در پرداختن به امور پژوهشی و در همکاری با دانشجویان، به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پیرامون افزایش اثربخشی نخبگان و خصوصاً اساتید در حل مسائل کشور و رشد و توسعه همه جانبه در شاخه های مختلف علمی و مهارتی پرداختند و بر افزایش ارتباط با بنیاد ملی نخبگان و شبکه سازی نخبگانی تاکید نمودند.
منبع: gomap.ir
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب