Go Map نقشه

دست یابی پژوهشگران ایرانی به دانش فنی تولید باتری لیتیومی

دست یابی پژوهشگران ایرانی به دانش فنی تولید باتری لیتیومی

به گزارش نقشه، محققان پژوهشگاه نیرو در طرحی، تاثیر دوپانت نئودیمیم بر عملکرد الکترولیت جامد گارنت (LLZO) مورد استفاده در باتری های لیتیومی را بررسی کردند.



به گزارش نقشه به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، «بررسی تاثیر دوپانت نئودیمیم بر عملکرد الکترولیت جامد گارنت (LLZO) برای باتری های لیتیومی» عنوان طرح تحقیقاتی محمد گل محمد، استادیار پژوهشگاه نیرو است که با حمایت بنیاد ملی علم ایران انجام شده است.
گل محمد که دانش آموخته دکتری تخصصی مهندسی مواد سرامیک است در توضیح این طرح اظهار داشت: مسلماً با گسترش صنایع، تقاضا و مصرف انرژی هم گسترش پیدا کرده است و البته درصد عمده ای از انرژی مورد نیاز ما از سوخت های فسیلی تأمین می شود. این منابع انرژی دارای مشکلاتی از قبیل کاهش منابع سوخت های فسیلی و مشکلات زیست محیطی هستند به همین دلیل، یافتن منابع جدید انرژی امری ضروری می باشد.
وی اضافه کرد: بر همین اساس، احتیاج به استفاده از سیستم های ذخیره ساز انرژی مثل باتری ها بیشتر از قبل وجود دارد که در این بین، باتری های لیتیومی یا لیتیوم یون (LIB) یکی از انتخابهای امیدوارکننده برای برنامه های آینده است؛ چون که این نوع از باتری ها، یکی از معروف ترین سیستم های ذخیره انرژی محسوب می شوند که به شکل گسترده در خودرو های الکتریکی و هیبریدی، دستگاههای الکترونیکی قابل حمل نظیر تلفن های هوشمند و لپتاپ ها و صنایع مختلفی چون صنعت برق و انرژی کاربرد دارند.
گل محمد در رابطه با مزایای باتری های لیتیوم یونی اظهار داشت: از مهم ترین مزایای این باتری ها میتوان به قابلیت شارژ سریع، ولتاژ و دانسیته انرژی بالا، سبکی و کم حجم بودن و عمر نسبتاً طولانی اشاره نمود. این مزایای کم نظیر سبب شده تا باتری های لیتیومی یکی از انتخابهای اصلی جهت ذخیره سازی انرژی در شبکه های عظیم باشند.
وی خاطرنشان کرد: از آنجائیکه یکی از معضلات امروزه بشر، تأمین انرژی های پاک و استفاده از جایگزینی مناسب برای سوخت های فسیلی است؛ این تحقیق در رابطه با باتری ها، تا حد زیادی راهگشا بوده است. چون که سوخت های فسیلی به سبب محدودیت های ذاتی و ایجاد مشکلات زیست محیطی جوابگوی نیاز انرژی جهان نیستند و احتیاج به منابع تجدید پذیر انرژی، نیازی اساسی است. همچنین، یکی از معضلات موجود پیش روی گسترش خودرو های برقی و ذخیره سازی به صرفه، باتری است. باتری های لیتیومی در مقایسه با سایر باتری های قابل شارژ، دارای بالاترین دانسیته انرژی و پایداری هستند اما برای حل معضلات موجود در این باتری ها، تلاشهای گسترده ای صورت گرفته که نتیجه یکی از این تلاش ها، استفاده از الکترولیت های جامد به جای الکترولیت های مایع معمول است.
گل محمد در رابطه با مزایای استفاده از الکترولیت جامد اظهار داشت: عدم اشتعال، افزایش پایداری و ایمنی الکترولیت های معدنی، عدم وجود نشتی و آلودگی، مقاومت بهتر در مقابل ضربه و ارتعاش، مقاومت در مقابل نوسانات دما و فشار، طراحی مجدد و معیارهای ایمنی از مزایای استفاده از این ماده است.
وی اضافه کرد: محققان ایران هم در حوزه خودرو های برقی و همینطور ادوات و تجهیزات الکترونیکی فعالیتهای مختلفی انجام داده اند اما حرکت تولیدکنندگان باتری و خودرو های برقی به سمت باتری های لیتیومی نوین با الکترولیت جامد، در کشور همچنان مغفول مانده است.
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: با عنایت به پتانسیل نسبتاً خوبی که در کشور وجود دارد و همینطور مواد اولیه قابل دسترس، در صورت ایجاد دانش فنی و حمایت نهادهای مختلف، امکان ساخت باتری های الکترولیت جامد با دانسیته انرژی و ظرفیت بالاتر فراهم می شود. استفاده از این نوع باتری ها، امکان صرفه جویی ارزی فراوانی را برای کشور فراهم می آورد.
گل محمد در انتها اظهار داشت: با عنایت به شرایط اقتصادی، افزایش قیمت دلار و روند افزایشی قیمت مواد اولیه، تأمین این مواد برای طرح تحقیقاتی دشوار شد. همینطور افزایش نرخ تورم، خرید، تعمیر و تأمین تجهیزات آزمایشگاهی را سخت تر کرد اما با همه این مشکلات توانستم طرح را به پایان رسانده و چهار مقاله در رابطه با این طرح هم عرضه کنم.

1402/12/02
08:18:46
5.0 از 5
337
تگهای خبر: الكترونیكی , تحقیقات , خودرو , دانش بنیان
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
GoMap گو کپ