Go Map نقشه
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سیاست علمی مطرح كرد:

نهادهای میانجی حلقه مفقوده در ارتباط موثر دانشگاه و حاکمیت

نهادهای میانجی حلقه مفقوده در ارتباط موثر دانشگاه و حاکمیت

به گزارش نقشه، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات سیاست علمی کشور ضمن اشاره به فاصله بین دانشگاه و حکمرانی، اضافه کرد: به نهادی میانی نیاز داریم تا میان آنها ارتباط موثر برقرار کند.


ناصر باقری مقدم در گفتگو با خبرنگار گروه علمی ایرنا در توضیح بیشتر لزوم نزدیکی دانشگاه و حاکمیت اظهار نمود: وظیفه ای که برای اساتید دانشگاه در نگاه کلان تعیین شده آموزش و پژوهش است، اما چرا دستاوردهای پژوهشی در دانشگاه ها به خروجی نهایی منجر نمی شود؟ شاید دلیل اینست که حاکمیت و دولت ها، نیازهای فوری برای حل برخی بحران ها دارند و دانشگاه ها امکان عرضه چاره پژوهشی در چنین شرایطی را ندارند.
رئیس شورای آینده نگاری فرهنگستان علوم بیان نمود: هر پژوهش در دانشگاه امکان دارد یک تا ۶ سال زمان ببرد؛ نه تنها پژوهش در دانشگاه زمانبر است بلکه باید ساختارهای دانشگاهی را هم بپیماید اما حاکمیت فقط به دنبال نتیجه نهایی است.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: دنیا به اهمیت نهادهای میانجیگر پی برده و در داخل کشور هم اهمیت این نهادها شناخته شده است. این نهادها، نهادهایی هستند که زبان دانشگاه را بلد هستند و از آن خروجی دریافت و آنها را به چاره ای تبدیل نموده و در چارچوب دستورالعمل به حاکمیت عرضه می دهند.
وی واسطه های میان حکمرانی و دانشگاه را بعنوان واسطه های سیاسی معرفی و اظهار نمود: واسط های سیاسی به خوبی می توانند نتایج تحقیقات اساتید دانشگاه ها و دانشمندان را بررسی و از آن خروجی دریافت نمایند. بعد از آنکه از بررسی ها و یافته ها خروجی دریافت نمودند، آنها را به چاره تبدیل نموده و در چارچوب دستورالعمل به حاکمیت عرضه کنند.

ناصر باقری مقدم

اندیشکده های سیاست پژوهی باید مستقل باشند

باقری مقدم اظهار داشت: همواره به نهادهای میانجی بی توجهی شده و به علت این بی توجهی، اختلافی است که همیشه بین حکمرانی و دانشگاه وجود دارد. امیدواریم با استفاده از نهادهای میانجی بتوان مشکل میان حاکمیت و دانشگاه ها را رفع کرد و از نتایج تحقیقات دانشگاهی بهره برد.
وی در رابطه با تأمین مالی نهادهای میانجی گر تصریح کرد: نهادهای خصوصی با نهادهای میانجی گر در گذشته، همکاری و از آنها حمایت مالی می کردند. حمایت مالی نهادهای خصوصی سبب بروز مشکلاتی می شد؛ به نحوی که به نهادهای میانجی گر اجازه نمی دادند به صورت تخصصی روی یک مبحث متمرکز شوند. همینطور احتمال داشت استقلال و آزادگی نهادهای میانجیگر به واسطه حمایت های مالی تحت تأثیر قرارگیرد.
موضوع مسائل مالی برای اندیشکده های سیاست پژوهی و سیاستگذاری مهم تر است. اگر دغدغه های مالی اندیشکده های سیاست پژوهی و سیاستگذاری برطرف نشود، از تعداد اندیشکده های از این دست کم می شود. همینطور اشخاصی که علاقمند به فعالیت در این اندیشکده ها هستند به علت دغدغه های مالی از فعالیت در این حوزه خودداری می کنند. ازاین رو دغدغه های مالی این اندیشکده ها باید از میان برداشته شود.

مرحوم روستاآزاد

عزم مدیریتی مرحوم روستاآزاد ستودنی بود

باقری مقدم که عضو کمیته ی علمی جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد هم هست در مورد مرحوم روستاآزاد و اقدامات وی برای نزدیک شدن حاکمیت و دانشگاه اظهار داشت: افتخار حضور در کنار مرحوم روستاآزاد بعنوان عضو نخستین هیات مدیره اندیشکده حکمرانی شریف را دارم. هیات مدیره وقت اندیشکده حکمرانی شریف کوشش کرد میان دانشگاه صنعتی شریف و مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارتباطاتی شکل گیرد اما فعالیتهای اندیشکده حکمرانی شریف بعد از مدتی گسترش یافت و به عرصه های مختلف وارد شد.
وی ضمن اشاره به حضور خود در کمیسیون انرژی شورایعالی تحقیقات و فناوری (عتف) تصریح کرد: مرحوم روستاآزاد، عضو کمیسیون انرژی شورایعالی تحقیقات و فناوری بود و من در کنار او حضور داشتم. مرحوم روستاآزاد با شوق و اشتیاق در جلسات کمیسیون حضور می یافت و تلاش می کرد مباحثی که از اولویت بیشتری برخوردار بودند به بحث بگذارد. برای نتیجه بخش شدن مباحث به صورت قابل ملاحظه ای تلاش مجدانه می کرد تا موضوع های مورد بحث نتیجه بگیرد و وارد عرصه عمل شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور افزود: مرحوم روستاآزاد سالهای پایانی عمر خود در کسوت استاد دانشگاه و مشاور علمی مجمع تشخیص مصلحت نظام فعالیت می کرد. عزم مدیریتی او، یک خصوصیت ذاب برای من به حساب می آمد؛ عزم مدیریتی اش سبب می شد هر کاری را که شروع می کرد به نتیجه برساند.
به گزارش نقشه به نقل از خبرگزاری ایرنا، مرحوم رضا روستاآزاد (۱۳۴۰ تا ۱۹ مهر ۱۴۰۱) استاد دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه صنعتی شریف و رئیس این دانشگاه (۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳)، دانش آموخته رتبه اول دبیرستان خوارزمی، دانش آموخته رتبه اول مقطع کارشناسی از صنعتی اصفهان، کارشناسی ارشد دانشگاه فنی استانبول و دکتری واترلو کانادا بود.
زنده یاد روستاآزاد در تیرماه ۱۴۰۱ بعنوان رئیس اندیشکده حکمرانی شریف انتخاب گردید. وی مهرماه ۱۴۰۱ بعد از تحمل یک دوره بیماری در سن ۶۱ سالگی در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) درگذشت.
معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با مشارکت اندیشکده حکمرانی شریف جایزه ای به نام روستاآزاد را در حوزه فناوری و حکمرانی تاسیس کرده است.
این رویداد، جایزه ای برای ارتقای کیفیت حکمرانی ایرانی در تقاطع حکمرانی با فناوری، فرهنگ، دیپلماسی و نوآوری است. اهداف این جایزه شامل زمینه سازی و مشارکت در ارتقای کیفیت حکمرانی از راه ریل گذاری و جهت دهی به فعالیتهای دانشگاهیان، مراکز تحقیقاتی، شرکتهای دانش بنیان، موسسات فرهنگی و رسانه ای، فعالان بین المللی، مراکز سیاست پژوهی و اندیشکده های کشور، تشویق و برجسته سازی آثار و فعالیتهای فناورانه، نوآورانه، فرهنگی و رسانه ای و دیپلماتیک در رابطه با حکمرانی و همینطور تجلیل و مرجعیت سازی از افراد و موسسات فعال در فناوری های حکمرانی، نوآوری های سیاستی، فرهنگ سازی حکمرانی و دیپلماسی نخبگانی است.
جایزه فناوری و حکمرانی روستاآزاد، چهار محور «فناوری حکمرانی»، «فرهنگ حکمرانی»، «دیپلماسی نخبگانی» و «نوآوری سیاستی» را برای اعطای جایزه در کانون توجه قرار داده است.


1403/07/19
12:37:12
5.0 از 5
83
تگهای خبر: آموزش , بین المللی , تحقیقات , دانش بنیان
این مطلب Go Map را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط در نقشه
نظرات بینندگان نقشه در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
GoMap گو کپ